Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Εάν είμαστε πράγματι λαός της τελευταίας στιγμής, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην πολιτεία που δίνει πρώτη το «καλό» παράδειγμα.

Θα μπορούσε να είναι ο τίτλος ενός μυθιστορήματος ή μιας ταινίας, στην πραγματικότητα όμως η ανωτέρω φράση αντικατοπτρίζει μια συνήθεια που χαρακτηρίζει πολλούς από εμάς.

Σε αυτή αναφέρθηκε πρόσφατα και ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, κ. Θεοχάρης  σε συνέντευξή του την περασμένη εβδομάδα σε ραδιοφωνικό σταθμό, όταν δήλωσε ότι δεν
θα δοθεί παράταση στην υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Η φράση στην οποία αναφερόμαστε για την ακρίβεια ήταν η ακόλουθη: «Καταρχάς θα πρέπει κάποια στιγμή να μάθουμε να μην περιμένουμε την τελευταία ημέρα, ώστε να μην δημιουργούνται τέτοια προβλήματα.

Βέβαια, η δική μας άποψη είναι λίγο διαφορετική, γιατί πιστεύουμε ότι το νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις. Ένα ερώτημα τριβελίζει το μυαλό μας. Άραγε μόνο οι φορολογούμενοι περιμένουν την τελευταία στιγμή ή μήπως και οι άνθρωποι που ασκούν την εξουσία;

Ας δούμε μερικά μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα της «τελευταίας στιγμής» από πλευράς Υπ. Οικ., που αφορούν στο έτος 2013:
-> Ολοκλήρωση ανάρτησης τόκων στην εφαρμογή της Γ.Γ.Π.Σ. την 17.7.2013.
Δηλαδή τρείς (3)  εργάσιμες ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας των δηλώσεων φυσικών προσώπων με Α.Φ.Μ. που λήγει σε 1,2.

-> Υπογραφή της απόφασης για τον τύπο και περιεχόμενο των δηλώσεων φυσικών προσώπων στις 26.6.2013 (βλ. ΠΟΛ.1155/26.6.2013). 
Δηλαδή τέσσερις (4)  ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων (πριν την πρώτη παράταση).

-> Η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων ήταν διαθέσιμη από 24.5.2013.
Δηλαδή 37 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση). Η εφαρμογή φυσικά παρόλο που άνοιξε από 24.5.2013 δεν δούλευε σωστά και παρουσίαζε πολλά προβλήματα -κάποιες μέρες μάλιστα δεν δούλευε καθόλου- όπως έχουμε ήδη επισημάνει σε παλαιότερα άρθρα.

-> Υπογραφή απόφασης για τον τύπο και περιεχόμενο των δηλώσεων των προσώπων της παραγράφου 1 του άρθρου 101 (νομικά πρόσωπα, στις 29.5.2013 (βλ. ΠΟΛ.1121/29.5.2013).
Δηλαδή τέσσερις (4) ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση και μία ημέρα πριν την εκπνοή της προθεσμίας μετά από την πρώτη παράταση).

-> Η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων νομικών προσώπων (Α.Ε, Ε.Π.Ε. κ.λπ.) ήταν διαθέσιμη 12 ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση. Σημειώνουμε ότι στις 5.6.2013 άνοιξε η εφαρμογή).

-> Υπογραφή απόφασης για τον τύπο και περιεχόμενο των δηλώσεων Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ., στις 29.5.2013 (βλ. ΠΟΛ.1123/29.5.2013).
Δηλαδή 44 ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση) και μία ημέρα πριν την εκπνοή της δεύτερης παράτασης (η εφαρμογή άνοιξε στις 17.5.2013).

-> Η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων νομικών προσώπων (Ο.Ε., Ε.Ε.) ήταν διαθέσιμη στις 17.5.2013.
Δηλαδή 32 ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση) και 14 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας μετά την πρώτη παράταση.

->
Υπογραφή απόφασης για τον τύπο και περιεχόμενο της δήλωσης φόρου ακίνητης περιουσίας νομικών προσώπων έτους 2013 στις 29.5.20103 (βλ. ΠΟΛ.1119/29.5.2013).
Δηλαδή την ίδια ημέρα με την εκπνοή της προθεσμίας της υποβολής της δήλωσης(πριν την πρώτη παράταση).

-> Υπογραφή αποφάσεων για:
-Τύπος και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων καθώς και του τρόπου υποβολής των στοιχείων αυτής (ΠΟΛ.1145/19.6.2013)
-Τύπος και περιεχόμενο της Οριστικής Δήλωσης Απόδοσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ. - Έντυπο Ε7-Φ-01.015) καθώς και υποχρέωση υποβολής της και απόδοσης του φόρου με την χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας ή με μαγνητικό μέσο
(ΠΟΛ.1144/19.6.2013)
-Τύπος και περιεχόμενο της Οριστικής Δήλωσης Απόδοσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ. - Έντυπο Ε12-Φ-01.015Α) από αμοιβές που καταβλήθηκαν σε αξιωματικούς και μέλη κατώτερου πληρώματος πλοίου (ΠΟΛ.1143/19.6.2013)
Δηλαδή:
α)  2,5 μήνες META την εκπνοή της προθεσμίας (πριν την πρώτη παράταση).
β)  9 ημέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας μετά την  πρώτη παράταση.


-> Η εφαρμογή για την υποβολή οριστικής Φ.Μ.Υ. ήταν διαθέσιμη από 4.7.2013.
Δηλαδή, 97 ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης (πριν την πρώτη παράταση) και 6 Ημέρες ΜΕΤΑ την εκπνοή της προθεσμίας μετά από την πρώτη παράταση.


-> Ενδοομιλικές. Η απόφαση με τις οδηγίες για τον φάκελο τεκμηρίωσης αλλά και τον πίνακα που θα υποβληθεί, εκδόθηκε στις 18.7.2013.
-Δηλαδή 58 ημέρες μετά την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής του πίνακα στην Γ.Γ.Π.Σ. (πριν την πρώτη παράταση) και
12 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας (μετά την πρώτη παράταση. Λέμε πρώτη γιατί μάλλον θα ακολουθήσει και άλλη).

-> Η εφαρμογή για την υποβολή του πίνακα ενδοομιλικών άνοιξε στις 19.7.2013
Δηλαδή 11 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας μετά την πρώτη παράταση .


-> ΠΟΛ.1180/18.7.2013 Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 17 του ν. 4110/2013 (ΦΕΚ 17Α), σχετικά με τη χορήγηση δυνατότητας επιλογής φορολόγησης των επαγγελματικών μισθώσεων και παροχή οδηγιών για την εφαρμογή τους
Η αίτηση για την υπαγωγή σε ΦΠΑ ή όχι μπορούσε να υποβληθεί μέχρι την 30η Ιουνίου 2013, ενώ η συγκεκριμένη απόφαση κοινοποιήθηκε στις 18.7.2013.
Δηλαδή 18 μόλις ημέρες μετά την προθεσμία που είχαν οι ενδιαφερόμενοι για να υποβάλλουν αίτηση.


-> Η ερμηνευτική της ρύθμισης για την έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα των επιτηδευματιών αν και ισχύει από 1.1.2013 εκδόθηκε στις 29.4.2013 (ΠΟΛ.1095/29.4.2013), δηλαδή:
α) 4 μήνες μετά την ισχύ της διάταξης του νόμου
β) Εκδόθηκε και δεύτερη στις 5 Ιουνίου (ΠΟΛ.1130/5.6.2013)
γ) 5 μήνες μετά την ισχύ της διάταξης.


-> Φωτοβολταϊκά
Οι διευκρινίσεις για το πως εκπίπτει η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης του νόμου 4093/2012 από τα ακαθάριστα έσοδα των Α.Π.Ε. για το 2012, δόθηκε στην δημοσιότητα στις 22.6.2013 (Δ12Β 1083480 ΕΞ 22.5.2013).
Δηλαδή, λίγες δηλαδή μόνο ημέρες πριν την λήξη της υποβολής της δήλωσης των νομικών προσώπων και αφού πολλές από αυτές είχαν  ήδη υποβληθεί.


Ο κατάλογος είναι μακρύς και θα μπορούμε να γεμίσουμε σελίδες με αντίστοιχα παραδείγματα.
Κατανοούμε ότι σε πολλές από τις ανωτέρω περιπτώσεις τα νέα δεδομένα απαιτούσαν χρόνο από τους υπαλλήλους του Υπ. Οικονομικών, είτε να ερμηνεύσουν διατάξεις που ούτε καν είχαν εισηγηθεί, είτε να σχεδιάσουν νέες οδηγίες για τις αλλαγές που επήλθαν.
Γιατί όμως να μην υπάρχει η ίδια κατανόηση από πλευράς Υπ. Οικ. και για τους λογιστές που είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν όλα τα ανωτέρω;
Εάν είμαστε πράγματι λαός της τελευταίας στιγμής, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην πολιτεία που δίνει πρώτη το «καλό» παράδειγμα.











Επιμέλεια
Επιστημονική ομάδα TaxHeaven http://www.taxheaven.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου